Menu Home

Week #4: Tromsø

Gotta love Tromso!De meeste dromen zijn bedrog, maar deze droom is nog steeds écht. Na 4 weken in dit sprookje te leven, komt helaas ook het einde stilletjes aan dichterbij. Ze zeggen dat mooie liedjes niet lang duren, maar ik ben er zeker van dat mijn liedje pas begonnen is en dat het een hele serenade zal worden. Zeker met de ambitie die ik hier heb gekregen.

Maar eerst een overzicht van mijn voorbije week in Scandinavië:

KOMSABERG

Uitzicht op top van de KomsabergIk heb nog één dag in Alta vertoefd na het schrijven van vorige blog, alvorens ik naar Tromsø kwam. Die avond was er eentje om U tegen te zeggen.

Overdag heeft het een hele tijd gesneeuwd en ben ik zoals elke dag weer een flinke wandeling gaan maken. ’s Avonds had ik besloten om nog een laatste keer de natuur in te gaan. Tot ik opeens, langs het normale besneeuwde wandelpad, nog een soort ‘mini-wandelpad’ zag waar nog maar enkele voetstappen in stonden. Zo sporadisch als ik ben, heb ik dan ook meteen dat pad gevolgd.

Nu bleek dat pad een soort klim-route te zijn naar de top van de hoge Komsaberg. Op sommige momenten moest ik zo steil omhoog gaan, dat er zelfs touwen in de rotsen waren vastgemaakt waarlangs je kan opklouteren, zodat je er makkelijker langs op kan gaan. Na een hele klim met veel vallen en opstaan heb ik uiteindelijk de top bereikt.

Daar stond een bungalowtje met een hele satteliet-uitrusting, maar ook een bankje waarop ik gelukkig even kon uitrusten, terwijl ik kon genieten van een fenomenaal uitzicht over Alta en omstreken. Je kon echt alles zien.

Op de top van de KomsabergNa het nemen van de nodige foto’s realiseerde ik me plots dat ik ook nog naar beneden moest… Daar had ik eerlijk gezegd wel schrik voor. Ik durfde nietmeer naar beneden omdat het veel te steil was en niet naar beneden wou totteren. Toch maar mijn moed bij elkaar geraapt en het geprobeerd, maar na een paar stappen die ik zette, viel ik een eindje naar beneden. Gelukkig lag er zoveel sneeuw dat het mijn val kon breken.

Het werd enkel maar steiler. Daar stond ik dan. Bovenop een berg, niet weten hoe ik naar beneden moest zonder mijn nek te breken. Ben dan maar op mijn kont gaan zitten om zo naar beneden te proberen glijden, maar dat hielp ook niet. Tot ik plots een idee kreeg.

Gelukkig had ik een plastieken winkelzak bij, die ik onder mijn kont legde om als slee te gebruiken. WOW! Met een enorme snelheid gleed ik via het kleine minipaadje naar beneden. Heb wel een paar bomen moeten ontwijken. Voelde me net in een rollercoaster zittend, had fun tot en met. Ik amuseerde me en lachte me te pletter.

Uiteindelijk heb ik mijn sleerit moeten afremmen omdat er teveel bomen begonnen te verschijnen. Omdat ik zo snel ging, maakte ik tijdens het remmen een soort koprol. M’n winkelzak was kapot, maar ik had wel een normaal, plat wandelpad bereikt!

NOORDERLICHT ALTA

Noorderlicht door de wolken heen!Nog niet helemaal bekomen van mijn stunt op de berg, wandelde ik terug naar mijn host, Aweis, maar tot mijn grote verwondering was er plots énorm intens noorderlicht te zien, recht boven mijn hoofd!

Aangezien het vrij matig aan het sneeuwen was en er dus veel bewolking in de lucht hing, had ik dit niet verwacht. Maar het noorderlichtspektakel was zo hevig dat de groene, rode en roze slierten zelfs door de wolken heen kwamen. Ze vielen net als gordijnen van regen naar beneden in redelijk intense vlagen. En dat door de wolken heen!

Heb me plat met mijn rug in de sneeuw gelegd om van het prachtige fenomeen te genieten, terwijl de sneeuw naar beneden dwarrelde. Het was mijn zesde ervaring, en ondanks de bewolking was het ook voorlopig de beste ervaring! De lichtslierten dansten en bewogen echt enorm hevig boven mij. Ongelofelijk!

REISDAG

Mooi uitzicht onderweg naar TromsoMaandag was reisdag. Moest van Alta naar Tromsø, wat iets meer dan 300 kilometer van elkaar ligt. Deze weg heb ik met een reisbus afgelegd, het was een route van meer dan 7 uur (inclusief 2 veerboten). Tijdens de busrit sneeuwde het met momenten bijzonder hevig, terwijl de buschauffeur totaal geen moeite had met de verse sneeuwlaag van een aantal centimeters.

De reis ging door en over fjorden, heuvels, bergen en langs ravijnen. Hebben zelfs door en boven de wolken gereden in de fjorden. Heb prachtige uitzichten gezien!

AANKOMST TROMSØ

Tromso By NightMaandagavond rond 18u was ik er dan. Het eiland waar ik altijd al heb willen zijn: Tromsø. Er had net een kleine sneeuwstorm gewoed, die een halve meter aan extra sneeuw had achtergelaten. Voor de sneeuwstorm lag er trouwens al een goeie 60 centimeter, dus op de meeste plaatsen lag er bij mijn aankomst meer dan een meter sneeuw. De bulldozers en sneeuwruimers waren volop bezig met de sneeuw van de straten te ruimen.

Ik moest een stadsbus nemen om richting Gigi, mijn volgende host, te gaan. Hoewel het nog maar net zo hard gesneeuwd had, reden alle bussen op tijd en had niemand problemen met rijden. Zelfs bergen oprijden deden (en doen) ze hier zonder moeite. Hoe dichter ik bij Gigi kwam, hoe hoger de heuvels werden en hoe meer besneeuwde, sprookjesachtige natuur er tevoorschijn kwam.

Gigi woont dus op een soort berg, en dan nog eens op de bovenste (7de) verdieping van een appartementsgebouw. Wat een uitzicht als je gewoon uit zijn raam kijkt! Gewoonweg prachtig! En als er noorderlicht is, kan je het ook gewoon vanuit zijn kamer zien. Deze plaats is echt de beste plaats die ik kon hebben als afsluiter van mijn reis!

NOORDERLICHT TROMSØ
Intens noorderlicht Tromso! (c) Giginho LuppinoDinsdag, mijn eerste dag in Tromsø, ben ik de stad wat gaan verkennen, en ben ik op zoek gegaan naar souvenirshops. Aangezien het hier niet zo enorm koud is (tussen 0 en -5°C), kan ik vanaf nu eindelijk mijn dikke winterkleren laten voor wat ze zijn, en terug gewoon in mijn sweater buitenkomen. Wat een vrijheid zo zonder sjaal, zonder muts, zonder handschoenen, zonder skibroek… een zalig gevoel! Heb in de plaats van mijn muts nu trouwens een Noorse pet op, die ik hier gekocht heb.

’s Avonds zijn Gigi en ik uitgeweest en hebben we een paar van zijn vrienden gezien. Hebben een hele toffe en gezellige avond gehad, en heb iedereen wat leren kennen. Vooral Gigi, het is precies alsof we elkaar al jaren kennen. Hebben al meteen veel verhalen met elkaar uitgewisseld en kunnen bijzonder goed met elkaar opschieten. Hij is zonder twijfel de beste host van heel mijn trip. Ik kan nu al zeggen dat hij al een goede vriend is geworden.

Wanneer we terug naar Gigi’s plaats gingen, verscheen er een intens dansende, fluoricerend groene lijn in de lucht, die meteen gevolgd werd door een roze lijn, waarna ook nog eens een rode lijn verscheen. In een mum van tijd was de hele hemel gekleurd! FAN-TAS-TISCH!

Noorderlichtwaarden werken met intensiteiten tussen 0 (zeer zwak) en 10 (zware storm). Dit was mijn zevende ervaring met het noorderlicht, met een intensiteit van 9 (storm). Er verscheen zelfs een corona pal boven onze hoofden! Een corona is het centrale punt waaruit het noorderlicht alle kanten op vloeit. Zo’n intens noorderlicht komt maar heel zelden voor, en ik heb daar getuige van mogen zijn. ONGELOFELIJK!

HEVIGE SNEEUWVAL

Hevige sneeuwvalOp woensdag ben ik opnieuw even de stad in gegaan, vooral voor sightseeing. Sinds de eerste dag dat ik in Scandinavië ben, 4 weken geleden, heb ik iedere dag een hele hoop kilometers en kilometers gewandeld. Dat is hier niet anders.

Nadat ik even een winkel was binnengegaan om een stuk pizza te kopen, begon het ineens uit het niets énorm hard te sneeuwen. Maar echt gigantisch hard. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Het sneeuwde zo extreem dat je maar een paar meter voor je uit kon kijken.

Ik ben dan meteen terug richting Gigi gegaan, hij woont op zo’n 20 minuten stappen vanuit het centrum. Dus ik heb deze mini-sneeuwstorm getrotseerd. In een mum van tijd lag er een verse sneeuwlaag op de wegen en op mijzelf. Ik heb in totaal zo’n half uur gewandeld door de hevige sneeuwval, en toen ik bij Gigi aankwam was ik bijna zelf een sneeuwman. Op een half uur tijd was er een kleine 5 centimeter sneeuw gevallen! Niet te geloven!

Tot nu toe is er hier elke dag wel sneeuw gevallen. Op het moment van dit schrijven is het ook vrij hevig aan het sneeuwen en ligt er op sommige plaatsen meer dan anderhalve meter sneeuw.

TROMSØ MUSEUM

Ik heb zelf noorderlicht gemaakt!Deze week ben ik ook naar het Tromsø Museum gegaan. Ik had me ingeschreven om de exhibitie “Discover the Aurora” te gaan volgen. Dit is dus een exhibitie over het noorderlicht. Hoe ontstaat het noorderlicht? Welke wetenschap zit erachter? Hoe zit het historisch in elkaar? Deze, en vele andere vragen worden beantwoord in een film die je in het Museum kan bekijken.

Daarna kreeg ik nog zelf wat persoonlijke uitleg over de verschillende kleuren en lagen van het noorderlicht, maar het coolste was dat ik op het einde van de exhibitie zelf noorderlicht kon maken! Dat kan met behulp van een machine die Professor Kristian Birkeland rond 1900 heeft gebouwd, om zijn wetenschappelijke verklaring in verband met het noorderlicht uit te leggen.

Met deze machine kan je zelf noorderlicht maken rond een metalen bol met een elektromagneet. In het Tromsø Museum staat deze machine dan ook, althans een kopie ervan. Het is de enige noorderlichtmachine ter wereld die publiek toegankelijk is.

Dus nu ben ik één van de weinige mensen ter wereld die kan zeggen dat ik niet alleen het noorderlicht al een aantal keer heb gezien, maar ook zelf noorderlicht heb gemaakt! En ik ben er fier op!

ARCTIC ESCAPE

Teamwork bij de Arctic Escape Room!Enkele dagen geleden heb ik op het internet iets gevonden over de Arctic Escape hier in Tromsø. Dit is een soort real-life videogame, waarin je wordt opgesloten in een kamer, en binnen het uur een weg naar buiten moet zien te vinden door middel van verschillende codes te kraken. Zaterdag ben ik met Gigi en 3 van zijn vrienden daar dan ook naartoe geweest.

De kamer die we hadden was ingericht in een bepaald thema. Ons team moest zogezegd een detectieve helpen met het vinden van bewijzen in een moordzaak. Daarvoor moest je “inbreken” in het kantoor van de verdachte. Via raadsels op te lossen kwam je een stap dichter bij het bewijs en bij de uitgang.

Alle kasten waren gesloten met een cijferslot, dus we moesten zien om de codes te kraken. Één van de codes was bijvoorbeeld op de onderzijde van het tapijt geschreven, een andere code was de som van een aantal ge  kleurde elastiekjes, nog een code verkregen we door paperclips tegen een magnetische muur te gooien, waardoor er een code zichtbaar werd in die paperclips, enz…

Op een bepaald moment hebben we zelfs een geheime kamer gevonden achter een boekenkast, die plots openging omdat we voorwerpen op een bepaalde (juiste) volgorde hadden gezet. In die geheime kamer stond een kluis met het bewijs, waarvan we ook de code moesten kraken.

Toen we nog zo’n 2 minuten over hadden van het uu r dat we in de kamer mochten zitten, hebben we uiteindelijk ook de code kunnen kraken om de deur te openen. Dit hebben we kunnen doen door middel van goed teamwork en een kaartspel. Missie geslaagd dus!

Het was echt een supertof spel, zeker aangezien ik hou van dit soort dingen met puzzels en raadsels. Wanneer we uit de kamer kwamen waren we allemaal enthousiast en blij dat we het gehaald hadden, en we voelden ons natuurlijk ook eventjes slim. Zeker nadat een medewerker zei dat we bij één van de beste groepen hoorden.

RENDIER-RACE

Rendier Race 2016 (c) Giginho Luppino Vandaag, zondag, was er het Noors kampioenschap Rendier Racing 2016, in de grootste winkelstraat van het centrum van Tromsø. Weeral een hoogtepunt, het was echt wel cool om mee te maken. Skiërs worden voortgetrokken door rendieren, die zo snel mogelijk als eerste moeten aankomen aan de finish. Elke race was per twee deelnemers. Zo zot hoe snel dat die rendieren kunnen gaan zeg! Het was een unieke ervaring die ik waarschijnlijk nooit meer zal meemaken.

SAMENVATTING WEEK #4

Gotta love Tromso!Mijn vierde week was dus een beetje anders dan de voorbije weken. Deze week heb ik meer sociale contacten gemaakt, een beetje terug in de ‘normale wereld’ proberen komen. Heb veel mensen leren kennen van verschillende landen, en veel verhalen uitgewisseld met elkaar, waardoor de ambitie die ik hier in het Noorden heb gekregen, alleen nog maar groter is geworden.

Binnenkort keer ik terug naar België, waar ik niet de oude draad terug zal oppikken, maar aan een nieuwe start ga beginnen naar een mooie, positieve toekomst.

FOTO’S

Met m'n host MariePiep! Een eekhoorn! Eekhoorn Nog een kerk in Alta Een wandelbrug over de drukke wegNoorderlicht part 6Met m'n host AweisOp naar Tromso!Mooi uitzicht onderweg naar Tromso Op de veerbootUitzicht bij m'n host Gigi Uitzicht bij m'n host Gigi WinterwonderlandWinterwonderland Gotta love Tromso!Tromso Noorderlichtkerk TromsoShoppingcenter Tromso Avondje uit met Gigi en z'n vrienden!Noorderlicht vanuit Gigi's kamer (c) Giginho Luppino Intens noorderlicht Tromso! (c) Giginho LuppinoNoorderlicht corona Spectaculair noorderlicht! Hevige sneeuwval Ik na een kwartier in de sneeuw WinterwonderlandMy home @ TromsoWinterwonderland WinterwonderlandWinterwonderland Winterwonderland WinterwonderlandGotta love Tromso!Tromso By Night Iemand zin om rustig op de bank te gaan zitten? Tromso BeachTromso Beach Uitzicht Tromso Beach Tromso BeachUitzicht Tromso BeachUitzicht Tromso BeachMooie huizen hier! Tromso MuseumProfessor Kristian Birkeland met zijn noorderlichtmachine De noorderlichtmachine in het Tromso MuseumNoorderlichtmachine NoorderlichtmachineTromso MuseumUitzicht bij GigiKerk in Tromso Sightseeing Tromso Bibliotheek TromsoRendier-raceRendier-race

Uitzicht vanuit Gigi's kamer (c) Giginho Luppino
Tromso By Night (c) Giginho Luppino

Categories: Reisblog

Glenn Smeers

1 reply

1. Je hebt een ware en fantastische belevenis meegemaakt daar in het hoge Noorden.
    Ik vind het heel fijn dit allemaal te lezen en te zien dat je gelukkig bent.