Menu Home

Lapland: Week #2

Mijn tweede Noorderlicht ervaring!De tijd vliegt wanneer je de tijd van je leven hebt. Ondertussen zit ik al 2 weken in het Hoge Noorden, en kan er nog steeds niet genoeg van krijgen! Deze week heb ik zelf sneeuw gemaakt, de mijnen bezocht en ben ik op jacht geweest naar het Noorderlicht. Het is hier echt geweldig. De rust die je hier kan vinden is echt onwaarschijnlijk.

Natuurlijk heb ik ook weer een heleboel ervaringen opgedaan.

Enkele hoogtepunten van de voorbije week:

ROVANIEMI BERG 1

Ondergaande zon, vanop de eerste bergNadat het bijna 2 dagen aan een stuk non-stop had gesneeuwd, was zondag tijdens de enkele uren daglicht, de hemel opengeklaard en was de zon doorgebroken. Volgens Ali, mijn host op dat moment, was het al meer dan een maand geleden dat ze de zon nog eens hadden gezien. Door het opklaren van de lucht begon het ook wel weer kouder te worden, tot -25°C overdag. Perfect weertje dus om een prachtige wandeling te gaan maken en te genieten van de mooie natuur.

Rovaniemi heeft 2 bergen, en heb uiteindelijk ook besloten om daar eentje van te beklimmen. Het was een hele opgave om de top van de berg te bereiken, want aangezien er zoveel sneeuw en ijs ligt op de kleine wandelpadjes, gebeurde de hele klimtocht met vallen en opstaan.

Maar uiteindelijk ben ik na lang zwoegen toch boven op de berg geraakt, waar ook een uitkijktoren stond opgesteld. WAT. EEN. UITZICHT. Je kon kilometers en kilometers ver kijken, over gigantische besneeuwde bossen en steden. Dat in combinatie met de ondergaande zon was puur genieten! Ik was volledig sprakeloos en genoot van elke seconde dat ik daar stond.

OUNASMETSÄ

Sneeuw maken met heet waterEen deelgemeente van Rovaniemi is Ounasmetsä. Dat is de plaats waar Ali woont. De eerste nacht dat ik bij hem was, heeft het gevroren tot -35°C. Ik heb toen een klein experimentje uitgevoerd door een tas heet water uit te gieten in de lucht. Dat water veranderde door de ijzige temperaturen dan ook natuurlijk meteen in sneeuw. ZO COOL! Heb er een video van, als je klikt op de foto hiernaast kan je deze bekijken.

Overdag scheen de zon opnieuw en heb ik een stevige, kilometerslange wandeltocht gemaakt. Tijdens deze wandeling heb ik me ook weer even op het ijs gewaagd van een nabijgelegen meer. Aangezien er al veel sporen waren van voetstappen, skilatten en zelfs sneeuwscooters, leek mij het wel veilig genoeg om ook even het ijs te betreden.

Tot het ijs begon te kraken, toen ben ik meteen weer de vaste grond gaan opzoeken. Ook al vriest het hier zo hard, er ligt zoveel sneeuw op het ijs dat ik het toch niet volledig vertrouwde…

Die namiddag begon het trouwens opnieuw te sneeuwen.

OUNASVAARA

Uitzicht vanop 2de bergEr zijn dus 2 bergen in Rovaniemi. De berg die ik al beklommen heb, en dan een berg in het Ounasvaara natuurgebied. Beide bergen hebben dus eigenlijk geen naam. Hoe dan ook heb ik ook de top van de tweede berg bereikt. Daarop staat een hotel met restaurant, en op deze berg kan je skiën. Deze top was al wat makkelijker te bereiken, omdat er ook gewoon wegen naartoe leiden.

Toen ik er was, was het skigedeelte gelukkig gesloten. Had geen zin in drukte. In plaats daarvan kon ik nu dus het hele skigebied rustig te voet verkennen, en natuurlijk ook weeral genieten van het prachtige uitzicht dat ik had.

LUOSTO

Voordat ik aan mijn avontuur begon had ik natuurlijk al heel wat informatie opgezocht over wat er zoal te doen valt in Lapland. Één van die dingen is dat je een Amethistmijn kan gaan bezoeken in Luosto, waar je ook je eigen Amethiststeen kan opgraven. Maar daarvoor moest ik natuurlijk wel een dag in Luosto kunnen verblijven.

Helaas had ik geen host gevonden via de couchsurfing website, dus had ik een hotel moeten boeken voor 1 nacht. Ben met de bus van Ounasmetsä naar Luosto gegaan. Hoe verder we in de buurt van Luosto kwamen, hoe meer sneeuw er lag. In Luosto zelf lag zo’n 70 centimeter sneeuw, bij temperaturen rond -30°C (overdag!).

Heb me meteen ingecheckt in mijn hotel, en heb het rustig verkend. De kamer was lekker cozy met twee bedden en een zetel, en in de badkamer was er vloerverwarming. Natuurlijk ook even alle informatiebrochures ingekeken.

Amethistmijn karretjeNadien ben ik me tegenover het hotel, in de Amethistshop, gaan inschrijven om de Amethistmijn te bezoeken. Normaalgezien zou de rondleiding al in de shop beginnen, maar omdat ze deze temperaturen daar zelfs niet gewend waren, hebben ze besloten om de tour wat in te korten, en enkel het mijngedeelte te doen.

Even later kwam een taxi mij en twee Franse toeristen oppikken om richting de voet van de mijnberg te gaan. Daar moesten we dan overstappen in een speciaal karretje met rupsbanden, dat ons de volledig besneeuwde berg kon oprijden. Het was een vrij lange rit naar boven, maar met zo’n landschap rondom mij vond ik dat totaal niet erg.

Boven aangekomen zijn we eerst een huisje in gegaan, waar we meer info kregen over de Amethiststeen en de mijnen ervan. Over de hele wereld zijn er 26 mijnen, waarvan maar ééntje open is voor bezoekers, namelijk deze in Luosto dus.

Na de nodige informatie mochten we zelf de mijn in om zelf onze stenen te gaan uitkappen met een klein houweeltje. Wat heb ik daarvan genoten zeg! Niet lang nadat ik begonnen was, had ik mijn eerste steen al gevonden. Waarna er nog enkelen volgden. Op het einde moesten we onze ‘buit’ laten zien, en mochten we daaruit 1 steentje kiezen dat we wilden houden. De rest moesten we daar laten.

Het was een hele leuke en unieke ervaring! Nadien zijn we met dat speciale karretje nog naar beneden gebracht, waarna we de taxi terug naar de Amethistshop konden nemen.

Aangezien het zo koud was, ben ik eerst vlug even in het hotel gaan opwarmen, alvorens ik nog een wandeling ging maken. En tijdens die wandeling gebeurde het…

Ik keek omhoog, en zag naast de maan een groene, lichtgevende sliert als een slang door de lucht dansen. Mijn eerste ervaring met het Noorderlicht!!! Ik was helemaal euforisch, kreeg de tranen in mijn ogen. Het Noorderlicht was nog niet eens helder, maar toch betekende het al zo veel voor mij! Wat een gevoel, ik kan het niet beschrijven!

Daar stond ik dan, naar de lucht te kijken. Ondertussen waren er nog meer mensen op straat gekomen om het Noorderlicht te bekijken. Maar toen werd het bewolkt en door de lichtvervuiling in de stad kleurden de wolken oranje, zodat je al helemaal niks meer zag van het Noorderlicht.

Dan heb ik even wat gegeten, maar ik was vastberaden om het Noorderlicht nog eens te zien! Dus na het eten had ik me extra dik aangekleed, en heb ik een eindje gewandeld om zo ver mogelijk van de lichtvervuiling weg te zijn. En BINGO! Ik had een plaats gevonden waar het donker was met een heldere lucht, en waar ik opnieuw een groene sliert in de lucht zag verschijnen.

Mijn eerste ervaring met het Noorderlicht!Die sliert begon meer en meer te dansen, en opeens splitste die in twee. Het ene moment was ie heel helder, terwijl ie het andere moment weer wat intensiteit verloor. Ondertussen begon er zich nog een tweede sliert te vormen achter mij. En wat later ook nog een derde, en een vierde… Uiteindelijk was ik helemaal omsingeld door het Noorderlicht.

FE-NO-ME-NAAL! Met tranen van geluk stond ik daar te kijken naar het Noorderlicht, bij temperaturen rond -37°C. ONGELOFELIJK. Heb er echt geen woorden voor.

Natuurlijk heb ik ook foto’s proberen maken van het spektakel, maar uiteindelijk bleken die helaas niet zo enorm goed gelukt… “Volgende keer beter!” Dacht ik. Als er een volgende keer zou komen, want met Noorderlicht weet je nooit.

Toen ik terugkwam in het hotel, moest ik echt wel opwarmen. Mijn wenkbrauwen en wimpers waren volledig bevroren, mijn sjaal was tegen mijn lippen aan gevroren en mijn neus en vingertippen deden pijn van de kou (ookal had ik handschoenen aan). Ook mijn gsm en fototoestel moesten ontdooid worden.

ROVANIEMI

De dag nadien moest ik terug naar Rovaniemi. De bedoeling was eigenlijk om vanuit Luosto meteen door te gaan naar Noorwegen, maar toen ik mijn hotel boekte had ik geen rekening gehouden met het feit dat er geen vervoer zou zijn naar daar, op die dag. Gelukkig kon ik weer bij Jukka terecht, één van mijn vorige hosts.

KARASJOK

Nog een dag later was een zéér lange reisdag. Om 11u30 met de reisbus in Rovaniemi vertrokken naar Karasjok, net over de grens in Noorwegen, waar ik om 19u was aangekomen. Daarna moest ik om 20u30 nog een bus nemen naar Alta, waar ik moest zijn, om daar rond 0u00 aan te komen. Het was echt een vermoeiende trip.

Tussen de twee busritten had ik een tussenstop in Karasjok, waar ik door de eerste bus aan een hotel werd afgezet. Dus ik ging dan maar binnen aan de receptie voor meer info vragen over de bus naar Alta. Aan de balie stond een knappe jonge gast (Henning genaamd) die me meteen de nodige informatie gaf, maar uiteindelijk bleek die info niet volledig te kloppen, omdat de website waar hij op had gekeken nietmeer up-to-date was.

Henning kwam zich excuseren en zei hij dat hij voor mij naar de busmaatschappij had gebeld voor meer informatie. Ook had hij al iets geregeld voor als de bus eventueel niet zou komen opdagen, dat ik toch een overnachtingsplaats had. Hij was dus niet alleen knap, maar ook nog eens een sympathieke en behulpzame gentleman. Als alle Noorse jongens hier zo zijn, dan denk ik dat ik hier nog wel een tijdje ga blijven! Henning en ik hebben nog even een goeie babbel gehad, tot mijn bus toch kwam opdagen.

De laatste busrit is er wel eentje die ik nooit zal vergeten. We moesten door hevige sneeuwval rijden. Over heuvels en dallen, bergen en ravijnen, via smalle (én besneeuwde) zigzagweggetjes, met een diepe afgrond op enkele centimeters naast de bus. Maar de buschauffeur reed over die wegen alsof het niks was. Het leek alsof ik in een rollercoaster zat. Moet eerlijk toegeven dat het angstzweet me soms wel uitbrak. Zeker als de bus soms maar met moeite een berg opgeraakte.

Maar ben veilig en wel in Alta geraakt.

ALTA

Mijn tweede Noorderlicht ervaring!Dit is de plaats in Noord-Noorwegen waar ik nu ben, en nog een week zal verblijven. Ben vooral naar hier gekomen omdat er gezegd wordt dat er hier grote kansen zijn om het noorderlicht te zien. En voorlopig klopt dat in mijn geval ook, want op mijn eerste avond in Alta was het al meteen prijs!

Een lichtgroene gloed had de heldere hemel in zijn macht. Intense lichtslierten dansten heen en weer in de lucht. Marie (mijn eerste host hier in Alta) en ik sprongen meteen in de auto, op zoek naar een goede plek om foto’s te maken. Gelukkig heeft zij een semi-professioneel fototoestel, waardoor we echt wel enkele prachtige foto’s hebben kunnen maken van het prachtige spektakel!

Ik heb op mijn hele avontuur tot nu toe al zoveel geluk gehad! Niet te geloven! Het is precies alsof ik in een sprookje of in een droom vertoef. Dit is allemaal zo onrealistisch, en toch maak ik het allemaal mee! Al deze goede, positieve dingen… Ik kan het zelf nog steeds niet volledig geloven!

SAMENVATTING WEEK #2

WinterwonderlandIn mijn tweede week Scandinavië heb ik weer zoveel ervaringen opgedaan, zijn mijn ogen steeds verder open beginnen gaan en ben ik mezelf weer aan het tegengekomen. Er zijn op dit moment zoveel dingen die ik wil zeggen en doen, maar waar ik nog niet de juiste woorden of daden voor vind. Maar daar komt snel verandering in. Ik voel mijzelf elke dag verder ontplooien, en dat is uiteindelijk ook het doel van dit hele avontuur.

Ik geniet nog steeds van elke seconde dat ik hier zit. Het is geen sprookje, het is geen droom, het is niet de hemel waar ik in ben beland. Het is een nieuwe Glenn die stilletjes uit zijn depressieve schulp aan het kruipen is, en als herboren zijn leven terug in handen aan het nemen is.

Sterker dan ooit, beter dan ooit!

FOTO’S

Jukka & ik Winterse maan Ondergaande winterse zon Prachtig uitzicht op de eerste berg Ondergaande zon, vanop de eerste bergMijn brilglazen vriezen hier aan! Winterselfie Ali en ik Winterwonderland Winterwonderland Alles dik oke hier! Winterse maan Uitzicht vanop 2de berg Uitzicht vanop 2de berg Random sneeuwman Er is hier zelfs een Angry Birds speeltuin! Centrum Rovaniemi Shoppingcenter Rovaniemi Mijn hotel in Luosto Mijn cozy hotelkamer Amethistmijn reclamebord Amethistmijn shop Amethistmijn karretje Ik in winterwonderland Winterwonderland Ik voor de ondergaande zon op de berg van de Amethistmijn Amethistmijn ingang Graven naar mijn eigen Amethiststenen! Winterwonderland WinterwonderlandSouvenirshop LuostoMijn eerste ervaring met het Noorderlicht! Mijn eerste ervaring met het Noorderlicht! Mijn eerste ervaring met het Noorderlicht! Mijn eerste ervaring met het Noorderlicht! Mijn eerste ervaring met het Noorderlicht! Mijn eerste ervaring met het Noorderlicht! Mijn eerste ervaring met het Noorderlicht! Besneeuwde speeltuin Probeer hier maar eens te picknicken... Winterwonderland Winterwonderland Winterwonderland Winterwonderland Fjorden in Alta Fjorden in Alta Fjorden in Alta Fjorden in Alta Fjorden in Alta Fjorden in Alta Fjorden in Alta Speciale kerk in Alta Mijn tweede Noorderlicht ervaring! Mijn tweede Noorderlicht ervaring! Mijn tweede Noorderlicht ervaring! Mijn tweede Noorderlicht ervaring! Mijn tweede Noorderlicht ervaring! Mijn tweede Noorderlicht ervaring!

Categories: Reisblog

Glenn Smeers

3 replies

1. België begint jou wel stilaan te missen … ik begin jou te missen ! Maar toch geniet maar van je zoektocht naar jezelf, zo blij om te lezen dat het zo’n topervaring is en dat het je zo gelukkig maakt ! <3.

2. Lieve schat,

Al 2 weken heb je een top vakantie, laat de rest ook maar zo positief en openbaringen voor
    jou zijn. Ben ook blij te lezen dat alles goed met je gaat en dat je gelukkig bent.
    Zo kom je op het einde van je droomreis ook als herboren thuis xxxx ly